Archiwa kategorii: Wzdęcia i zaparcia

Zaparcia u dzieci

Co zrobić, kiedy malucha męczą bóle brzucha? Jak postępować, kiedy zauważysz, że Twoje dziecko ma problemy z wypróżnieniem? Jak w ogóle spostrzec, że ma ono problemy z defekacją?

Pamiętaj, że zaparcia to problem dotykający ludzi w każdym wieku – od niemowląt do seniorów. Jego objawów nie wolno bagatelizować, a w szczególnych przypadkach należy je skonsultować z lekarzem. Czytaj dalej

Błonnik a ciąża

Przyszła mama krząta się wokół diety niebywale, a wszystko po to, aby ona i rosnące się w niej dziecko mogli do cna wykorzystać składniki odżywcze, witaminy i minerały, które dostarczają sobie w odpowiednich ilościach.

Czy wiesz, dlaczego kobiety w czasie ciąży powinny dostarczać swojemu organizmowi także większe ilości błonnika pokarmowego? Czytaj dalej

Wzdęty brzuch

Zbyt duża ilość gazów w jelitach męczy nawet 30 proc. dorosłych ludzi na całym świecie! W niektórych przypadkach to oznaka jakiejś choroby układu pokarmowego. Na szczęście wzdęcia da się leczyć i można im zapobiegać domowymi sposobami.

Po posiłku. Nieprzyjemnie. Krępujące uczucie pełności. Twój brzuch powiększa się niczym pompowany balon. Po jakimś czasie problem znika. Co z tego? – zaraz wraca. Co to jest?
To wzdęcia. Czytaj dalej

Zaparcia w ciąży

Co druga przyszła mama ma problemy z regularnym wypróżnianiem się. Dlaczego? To zmiany hormonalne i powiększającą się macica. Jak pozbyć się zaparć w ciąży, nie szkodząc sobie ani dziecku?

Ciąża to szereg zmian w ciele kobiety – niektórych z nich nie zobaczy się gołym okiem. Przeobrażenia dotyczą przecież nie tylko fizyczności kobiety, ale i jej fizjologii. To nie tylko charakterystyczny przyrost tkanki tłuszczowej, wzrost masy ciała, ale i metamorfozy gospodarki hormonalnej, dzięki którym możliwa jest produkcja pokarmu, ale i przez które można szybko nabawić się problemów z układem trawiennym. Czytaj dalej

Lewatywa jako narzędzie walki z zatwardzeniem

Lewatywa to skuteczna metoda walki z zaparciami. Dowiedz się o niej więcej, ale pamiętaj, że stosuje się ją doraźnie i w ostateczności, bo rozleniwia układ pokarmowy i często odzwyczaja od naturalnego mechanizmu defekacji. Lepiej postaw na błonnik, dużo pij i ruszaj się, a skutecznie unikniesz zatwardzenia.

Kiedy powstają zaparcia? Najczęściej wskutek błędów żywieniowych. Dlatego też walka z nimi polega głównie na zmianie diety. Krótki przepis: stosuj dietę bogaterosztkową + pij więcej płynów + zwiększ aktywność fizyczną + spróbuj zredukować stres w życiu codziennym. I zaparcia z głowy. Pomocna okazuje się też znana już w starożytności lewatywa (inaczej zwana enemą, klizmą) , czyli wlanie ciepłego płynu lub żelu do jelita grubego przez odbyt przy użyciu specjalnego przyrządu (wlewnika lub gruszki). Czytaj dalej

Zaparcia u niemowląt

Nieregularne i bolesne wypróżnianie u dzieci jednorocznych i młodszych bierze się zwykle z błędów żywieniowych mamy. Na szczęście istnieją sposoby, by sobie poradzić z tym problemem. Pamiętajmy jednak, że sposób walki z dolegliwościami zależy od wieku bobasa.

Kłopot z nieregularnym i utrudnionym oddawaniem stolca dotyka ludzi w każdym wieku – także najmłodszych. Kiedy mówi się o zaparciach? Gdy częstotliwość wypróżnień jest rzadsza niż trzy dni (w tygodniu ich liczba nie przekracza dwóch) A kiedy mówi się o zaparciach niemowląt?

Rytm defekacji u niemowląt jest zmienny i zależy od sposobu ich karmienia oraz diety matki. Przykładowo bobasy karmione piersią mogą robić kupkę niemal po każdym posiłku, a żywione mlekiem modyfikowanym – dwa, trzy razy na dobę. Od rodzaju pokarmu zależy też kolor i konsystencja kału. Czytaj dalej

Świąteczny wstęp do zaparć

Krótki test bożonarodzeniowy. Czy kiedykolwiek słysząc hasło „Boże Narodzenie” w Twoich myślach pojawiło się skojarzenie „brak błonnika”? Jeśli tak – brawo! Oby tak dalej myśleć o zdrowiu. Jeśli nie – nie martw się – założę się, że tylko nieliczni mogli przyznać, że taka myśl świtała im w głowie;) Zresztą możesz to naprawić. Zobacz, co wspólnego ma błonnik z typowymi dolegliwościami świątecznymi i poświątecznymi.

Boże Narodzenie to czas ucztowania. Kuszą nas potrawy pyszne – ich zniewalającemu urokowi trudno się oprzeć. Problem bożonarodzeniowy tkwi w tym, że świąteczna dieta zawiera bardzo mało błonnika, a sporo tłuszczu i kalorii… Intensywne biesiadowanie może się więc skończyć nie tylko większą wagą, ale też kłopotami z oddawaniem stolca. Czytaj dalej

Perystaltyka jelit

Wyrażenie to ostatnio bardzo często pada w mediach – nie bez przyczyny. Coraz więcej osób wie, że od ruchów perystaltycznych zależy komfort naszego organizmu – komfort bez wzdęć i niestrawności. Co to właściwie jest „perystaltyka” i jaki ma ona związek z zaleganiem pokarmu w jelitach?

Pojęcie „perystaltyka jelit” to jeden z tych obcych i niezrozumiałych terminów, których w medycynie pełno.
Pod nazwą tą kryją się czynności ruchowe (skurcze) układu pokarmowego, dzięki którym spożyte pożywienie przesuwa się od jamy ustnej do odbytnicy. Niekiedy określenie to zawęża się do jednego odcinka systemu trawiennego – jelit.

W trakcie tej wędrówki pokarm zostaje rozkładany na czynniki pierwsze. Niestrawione resztki są wydalane. Takie jest założenie idealne… A realne? Czytaj dalej

Cała prawda o błonniku

Czy wiesz, że w Internecie znajduje się wiele sprzecznych informacji na temat błonnika? Ten artykuł uporządkuje Ci wiedzę, dzięki czemu czerpanie korzyści z diety bogatoresztkowej będzie jeszcze bardziej nie tylko satysfakcjonujące, ale i .. bardziej rzetelne:)

Błonnik może zaszkodzić – prawda

Stanie się tak, jeśli nie będziesz odpowiednio dużo pić. Wówczas resztki, z których formują się masy kałowe, zamiast się przesuwać, utkwią gdzieś w jelitach i zaparcia czy ból brzucha gwarantowane. Dlatego stosując dietę bogatoresztkową pamiętaj o odpowiednim nawadnianiu organizmu. Warto też wiedzieć, że z fizjologicznego punktu widzenia lepiej jest pić często małymi łykami niż raz na jakiś czas wlewać w siebie litr płynu – takie działanie skończy się szybką wizytą w toalecie, a Tobie i tak wciąż będzie chciało się pić. Czytaj dalej

Błonnik – fakty i mity

Internetowy chaos wiadomości sprzyja tworzeniu z palca wyssanych opowieści, historyjek i mitów. Ofiarą sieci jest i błonnik. Narosło wokół niego mnóstwo niedomówień. Pora zweryfikować stan wiedzy. W tym artykule poznasz, jaki naprawdę jest błonnik.

Błonnik spala tłuszcz – mit

Pomaga przy odchudzaniu, ale nie jest w stanie go zastąpić. Na internetowych forach pełno jest wpisów, w których użytkownicy wyrażają naiwną wiarę w to, że połknięcie trzech pastylek błonnika dziennie pomoże im spalić tkankę tłuszczową. To tak nie działa! Jest w tym ziarno prawdy, bo 1 g błonnika to 0,17 proc. mniej energii wchłoniętej z pożywienia, ale z ilością błonnika trzeba uważać! Nagłe zwiększenie jego podaży może wywołać skutki uboczne (o nich niżej). Zbyt dużo błonnika to też mniejsza przyswajalność składników odżywczych (w tym witamin i minerałów), przy równoczesnym swobodnym wchłanianiu tłuszczu i węglowodanów. Czytaj dalej